Anne Teresa De Keersmaeker
en nl

In september 1995 openden de Performing Arts Research and Training Studios (P.A.R.T.S.) hun deuren in Brussel. Het was de verwezenlijking van een gedeelde droom van Anne Teresa De Keersmaeker (Rosas) en Bernard Foccroulle (De Munt/La Monnaie): een internationale school voor hedendaagse dans die een antwoord biedt op de uitdagingen van het hedendaagse danslandschap.

Anne Teresa De Keersmaeker is de directeur van P.A.R.T.S.

A 'school' by its nature, urges one to make choices, to continually re-evaluate what is important from the past, in the present, for the future.
I haven't always found that easy. Most often because I'm not so sure about what's finally important these days. Today the world's complexity and the problems humanity is facing are advancing at a spiralled speed.
Maybe our art can be a reading of that complexity and a modest attempt to communicate in a very individual way about matters that concern us all. To learn to communicate about things we care about. trying to know and accepting we don't know.
- Anne Teresa De Keersmaeker (in P.AR.T.S. documenting 10 years of dance education)

KORTE BIOGRAFIE

Anne Teresa De Keersmaeker maakte haar eerste choreografie in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York.

In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Haar eerste stukken worden gekenmerkt door strikt geometrische trajecten in de ruimte die een formele, maar toch emotioneel geladen verhouding tot de 20e-eeuwse klassieke muziek laten zien. Sindsdien berust haar choreografisch werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek. Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema's, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte.