Prix de la Critique 2017 voor vier afgstudeerden van PARTS

De Franse danspers, vertegenwoordigd door de Association Professionnelle de la Critique de Théâtre, Musique et Danse, reikte op maandag 19 juni 2017 de prix de la critique pour MEILLEURS INTERPRÈTES uit aan Rosas-dansers José Paulo dos Santos, Bilal El Had, Jason Respilieux en Thomas Vantuycom voor hun prestatie in A Love Supreme, de voorstelling van Salva Sanchis en Anne Teresa De Keersmaeker. A Love Supreme werd gecreëerd in 2005 en is in 2017 herschreven voor een nieuwe cast van performers.

 A Love Supreme is een kwartet op de gelijknamige muziek van John Coltrane. In A Love Supreme bouwen Coltrane en zijn muzikanten aan de hand van een eenvoudige basisstructuur een totale, volstrekte vrijheid van improvisatie op, waarbij ze onophoudelijk grenzen verleggen. Dit vertaalt zich letterlijk in de dans: voor deze voorstelling gaan de choreografen de uitdaging aan om improvisatie en compositie met elkaar te verweven tot één naadloos geheel. Voor deze hernieuwde versie herschreven Sanchis en De Keersmaeker hun choreografie uit 2005 voor vier jonge, mannelijke dansers,die allemaal inde jongste jaren afstudeerden van PARTS, éénvan hen zelfs pas @in 2016. Met hun uitgesproken energieke interpretatie benadrukken zij de vitaliteit van Coltranes ode aan de goddelijke liefde.

 

P.A.R.T.S @ Kunstenfestivaldesarts

Enkele weken geleden toonden 42 studenten een drie minuten durende solo tijdens het slot event van Kunstenfestivaldesarts. 

Solo by Timothy, Picture by Theo Van RompaySolo by Eimi, picture by Theo Van RompaySolo by Nemo, Picture by Theo Van Rompay

Studenten ontdekken het repertoire van William Forsythe.

Onze studenten verdiepen zich in de artistieke modaliteiten van het William Forsythe repertoire. Ze ontdekken deze iconische werken uit de Duitse dansgeschiedenis en werken aan hun eigen versie van SIDER (2011). Fabrice Mazliah, Roberta Mosca and Cyril Baldy, drie ex-forsythe dansers begeleiden hen doorheen de verschillende artistieke aspecten.

Picture by Tine Declerck

Picture by Tine DeclerckPicture by Tine Declerck

Picture by Tine Declerck

Picture by Tine DeclerckPicture by Tine Declerck

Picture by Tine Declerck

Pictures by Tine Declerck. (www.tine-declerck.be)
This workshop is made possible with the support of Goethe-Institut

P.A.R.T.S Solos tijdens Kunstenfestivaldesarts

Afgelopen vrijdag gaven onze studenten het beste van zichzelf tijdens de opening van het Kunstenfestivaldesarts. We kijken er naar uit jullie opnieuw te verwelkomen op zaterdag 27 mei om 17h00 en 21h00 in de machinezaal in Brass.

Picture by Anna Van Waeg

Picture by Sofie Meysman Picture by Sofie Meysman

Picture by Anna Van Waeg

(Pictures by Anna Van Waeg, Sofie Meysman & Martine Dewil)

P.A.R.T.S. Open Studio / Solos - in het kader van Kunstenfestivaldesarts 2017

05/05 | 19:00 - 21:00 P.A.R.T.S.

27/05 | 17:00 - 19:00 BRASS

27/05 | 21:00 - 23:00 BRASS

Gratis Toegang, geen reservaties

In 2016 hebben 46 jonge dansers uit 22 landen een opleiding van drie jaar bij P.A.R.T.S. aangevat. Samen vormen zij ‘Generatie XII’ van de Brusselse dansschool. Voor het Kunstenfestivaldesarts creëren de studenten een (heel) korte solo, een soort van identiteitskaart, niet langer dan 1 tot 3 minuten. Ze dansen in stilte, zonder props, zonder kostuums – het ruwe materiaal van 46 jonge kunstenaars. Bij de opening van het Kunstenfestivaldesarts worden alle solo’s gedanst in vijf studio’s van P.A.R.T.S., in loops van ongeveer 20 minuten per studio. Op de laatste dag van het festival worden ze allemaal samen gedanst, in een lange sequentie van twee uur, in de Machinezaal van BRASS, vlak naast Wiels. 

 

 

Publieke workshops: Trisha Brown repertoire voor professionele dansers en dansstudenten door Samuel Wentz.

Na de succesvolle eerste editie organiseert P.A.R.T.S. opnieuw vier workshops rond het werk van Trisha Brown onder leiding van Samuel Wentz. De workshops leggen de focus op het delen van Trisha Brown’s repertoire en op het ontdekken van bruikbare tools voor eigen creaties. De lessen beginnen met enkele lichamelijke oefeningen die ons zullen toelaten onze lichaamsdelen gewaar te worden, te activeren en als gecoördineerd geheel in te zetten in de ruimte. Deze nieuwe relaties zullen de basis vormen voor een reis doorheen de verschillende passages uit het repertoire van Trisha Brown.  

Praktisch

De workshops zijn voor professionele dansers en dansers met ervaring vanaf 18.
En voor studenten tussen 16 en 18 die een voltijdse dansopleiding volgen.
Maximaal 15 deelnemers per workshop. 

De workshops duren een volledige dag, van 10u tot 17u30, met een middagpauze tussen 13u15 en 14u30. 
Deelname kost 50€ per dag. 
Om je in te schrijven stuur je een email naar jens.buysschaert@parts.be, met daarin je contactinformatie, de dag(en) waarop je wenst deel te nemen, en een beknopt cv. Je krijgt dan een email terug met de betalingsgegevens. Opgelet, je inschrijving is pas definitief wanneer we je betaling ontvangen hebben! 

Inhoud  van de workshops 

Workshop #1: Zaterdag 29/04 
Stelen & nabootsen// Improviseren als een organisme // Een energetische reconstructie van Opal Loop 

Hoe bewegen we samen? Is stelen of nabootsen toegelaten? En hoe creëren en bewegen we in een nog onbekende danstaal?

In deze workshops bekijken we de choreografieën Set and Reset en Opal Loop van Trisha Brown Unstable Molecular Cyclus. De vorm van deze kenmerkende stukken staat niet vast. Gedurende deze workshop zullen we de verschillende passages als richtlijnen gebruiken voor improvisaties. We zullen de bewegingspatronen en de gedragingen binnenin een groep onderzoeken 

Workshop #2: Zaterdag 06/05 
Partnering // Verticaal, horizontaal en alles tussenin// Ruimtelijk onderzoek als ondersteuning

Trisha Brown’s werk omvat enkele bijzondere patronen en routines. In deze workshop ontdekken en onderzoeken we de verschillende evenwichtspunten, geven we betekenis aan de zwaartekracht en zetten we lijnen in als hulpmiddel. We leren specifieke liften uit de verschillende stukken zoals Newark en Astral Convertible. Het doel is om deze aangeleerde passages naar onze hand te zetten in een kleine eigen creatie. 

Workshop #3: Zaterdag 13/05
Patronen als vorm// In kaart brengen van uzelf naar de wereld/systeem

Trisha Brown construeerde een systeem om inhoud en vorm te creëren. Gedurende deze workshop analyseren we Accumulation, Group Primary, Accumulation, Locus en the Add & Return Phrase van Foray Forêt. We bekijken hoe ze invloed uitoefenen op de full-bodied frasewerk uit de verschillende cyclussen. De 3de workshop is opgebouwd rond solo improvisaties en focust zich op het sturen en in kaart brengen van ons lichaam. Via verschillende interactieniveaus zal ons ruimtelijk bewustzijn groeien. 

Workshop #4: Zaterdag 20/05
Frases//frases//Frases

In deze workshop leren we enkele ritmische frases uit onder andere Watermotor, Horses van Newark en Soft Phrases van Foray Forêt kennen. We raken een breed scala uit Trisha Browns aanpak van beweging aan. In deze les ligt de focus op het gedetailleerd aanleren van frases en hoe deze in te zetten in ons eigen onderzoek. 

Biografie Samuel Wentz
Samuel Wentz is een Amerikaanse danser, oorspronkelijk afkomstig uit North Dakota. In 2006 begon hij aan zijn professionele opleiding bij Idyllwild Arts Academy. Drie jaar later behaalde hij zijn bachelor diploma op NYU Tisch School of Arts en later kreeg hij de prijs voor Teaching Fellowship als een MFA kandidaat van Bennington College in 2016. Op dit moment werkt Samuel Wentz bij Trisha Bown Dance Company als danser en docent. Vroeger werkte hij onder meer samen met Wally Cordona + Jennifer Lacey, Mark Morris, Gerald Casel, Jmy James, Kidd en Christopher Williams. Hij gaf les aan P.A.R.T.S. (BE), U.W. Milwaukee, U.C. Berkley, U.A. Tucson, Duke University, Yale University, the ADF Winter Intensive in Pasadena. Samuel Wentzs lessen zijn gebaseerd op verschillende invloeden uit zijn studies bij Baraba Mahler, Gerald Casel en het werk van Trisha Brown.  

Inschrijving en verdere informatie
Stuur een email naar Jens Buysschaert, jens@parts.be

 

 

Open House 2017 - Fotoreeks

Op zondag 19 maart gooiden we onze deuren open voor publiek. Alle nieuwsgierigen konden een blik achter de schermen werpen. We legden deze fijne namiddag vast op de gevoelige plaat. 

Open House 2017 - Picture by Tine Declerck (http://www.tine-declerck.be/)

Open House - Contemporary Class with David Hernandez - Picture by Tine Declerck (http://www.tine-declerck.be/)Open House - Ballet Class with Janet Panetta. Picture by Tine Declerck (http://www.tine-declerck.be/)

Open House - Macrobiotic coffee break - pictur by Tine Declerck (http://www.tine-declerck.be/)

Pictures by Tine Declerck 
http://www.tine-declerck.be/

Foto’s van onze Training Cycle studenten in een Boris Charmatz’s workshop

Workshop Boris Charmatz (Photo by Tine Declerck)
Workshop Boris Charmatz (Photo by Tine Declerck)
Workshop Boris Charmatz (Photo by Tine Declerck)
Workshop Boris Charmatz (Photo by Tine Declerck)
Foto's door Tine Declerck, website http://www.tine-declerck.be

Foto's van P.A.R.T.S. @ work #9 en #10

Foto's door Tine Declerck, website http://www.tine-declerck.be

 

Een Impressie door een van de studenten

Nieuwe gezichten, nieuwe ervaringen, een nieuwe stad – kortom een nieuw leven. Ongeveer drie maanden geleden ging ons eerste jaar van start. Vanaf dag één was het intens, maar op een goede manier. De groep deelt eenzelfde enthousiasme voor danspraktijk en –theorie. De interesse in de ontstaansgeschiedenis en recente ontwikkelingen binnen het danslandschap is groot. Hoewel we uit alle hoeken van de wereld komen met verschillende culturele achtergronden en een verschillende moedertaal, vinden we toch een manier om met elkaar te communiceren, en onze ervaringen te delen. We gebruiken al deze verschillen op een productieve manier en bouwen zo aan een eigen en veelzijdige groep.

De lessen, die we tot nu toe gekregen hebben, zijn erg verschillend: Elke leraar heeft zijn of haar eigen traject, ervaring hierdoor verschilt hun manier van lesgeven en informatie overdracht. We moeten leren omgaan met de vele en diverse bewegingspatronen, vooral onze lichamen moeten zich aanpassen. P.A.R.T.S. biedt ons een platform aan, om eigen werk te presenteren en stimuleert ons om te tonen waaraan we werken en waarin we tijd investeren.

Elke dag valt er iets nieuws te ontdekken of the her-denken, zelfs al gaat om een klein detail. Hierdoor evolueert onze aanpak en blijven we alert verder zoeken.

Ik ben heel er blij om deel uit te maken van deze generatie.

 

Een impressie door pianobegeleider François Chamaraux

In P.A.R.T.S. wordt elke balletles live begeleid. Hoewel de muzikant een belangrijke rol speelt en altijd aanwezig is tijdens de lessen, is hij niet altijd zichtbaar.  Dit jaar verzorgen François Chamaraux, Elisabeth Flynn en Pieter Smout de pianobegeleiding. François Chamaraux schreef een reflectie over zijn job neer:

Muziekscholen en conservatoria leiden pianisten vaak op tot solisten. Zelf op hoog niveau worden ze begeleidt naar een solitaire praktijk. Begeleiding is in vergelijking hiermee een heel andere kunst, die een specifiek apparaat aan vaardigheden vereist. Het grootste verschil schuilt in het belang van het luisteren en het permanente bewust zijn van het handelen van de andere kunstenaars. Indien nodig moet de begeleider flexibel zijn en zijn spel aanpassen. Het is deze interactie met andere kunstenaars, die ik interessant vind. Het geeft me het gevoel dat mijn kunst ten dienste staat van anderen.

Meer nog, door improvisatie en onverwachte arrangementen is het begeleiden van dansers spannend en boeiender. Spontaneïteit is zelfs mogelijk tijdens balletlessen waar strikte parameters (tempo, ritme, etc.) gehanteerd worden.  Improvisatie - het uitvinden van melodieën, het zoeken naar harmonieën - ligt me, van begin af aan, nauw aan het hart. Improvisatie wordt zelden teruggevonden in een niet-jazz gerelateerde piano praktijk. Pianobegeleiding van dansers komt voor mij het dichts in de buurt.

Een ander aspect dat ik enerzijds in het begeleiden van dansers, anderzijds in verschillende dansstijlen (hedendaags, klassiek, traditionele Europese dans) terugvind, is de bijzondere link tussen muzikant en danser.  Wanneer ik voor dansers speel moet ik hen ondersteunen, niet overstemmen. Enkel door de energie van mijn spel en muziek over te brengen naar hun bewegingen, kan ik hen zin geven om te dansen op diverse manieren. Uitgerekend dit, daagt me elke les terug uit. De link tussen dansers en muzikant is onzichtbaar en vaak heel discreet, maar altijd aanwezig. Dit is zeker het geval bij P.A.R.T.S. waar ik speel voor een groep jonge en enthousiaste studenten, afkomstig van over de hele wereld. Week na week kom ik meer over hen te weten. Ik ben heel dankbaar voor de verschillende wendingen die me naar Brussel brachten, een stad met plaatsen zoals P.A.R.T.S. waar je je interesses en mogelijkheden te volle kan ontwikkelen en benutten.

 

Nieuwe publicatie 'P.A.R.T.S. 20 years - 50 portraits'

Het boek “20 years – 50 portraits” is speciaal gemaakt voor het twintigjarig bestaan van PARTS. In het boek kijkt de school terug in de tijd en komen vijftig ex-studenten aan het woord die elk hun uniek verhaal vertellen over wat dans voor hen betekent en welke rol PARTS. daarin speelt. Deze portretten worden voorafgegaan door een interview met Anne Teresa De Keersmaeker. Honderd foto’s uit de voorbije twintig jaar sluiten het boek af, gevolgd door een overzicht van alle studenten, docenten en medewerkers die de afgelopen twintig jaar hebben bijgedragen aan de uitbouw van PARTS.

Het boek bevat interviews met: Anne Teresa De Keersmaeker, Thomas Plischke, Saskia Hölbling, Arco Renz, Roberto Olivan de la Iglesia, Erna Omarsdottir, Cristian Duarte, Cédric Charron, Salva Sanchis, Clinton Stringer, Taka Shamoto, Charlotte vanden Eynde, Moya Michaël, Sidi Larbi Cherkaoui, Claire Croizé & Etienne Guilloteau, Sung-im Her, Barbara Meneses, Alix Eynaudi, Lisbeth Gruwez, Jakub Truszkowski, Jurij Konjar, Ula Sickle, Marlene Monteiro Freitas, Mette Ingvartsen, Tale Dolven, Fabian Barbá, Pieter Ampe, Frauke Mariën, Daniel Linehan, Manon Santkin, Femke Gyselinck, Eleanor Bauer, Liz Kinoshita, Gabriel Schenker, Mikael Marklund, Benjamin Vandewalle, Andros Zins-Browne, Olga Dukhovnaya, Bára Sigfúsdóttir, Dada Masilo, Nestor Garcia Diaz, Radouan Mriziga, Cecilia Lisa Eliceche, Salka Ardal Rosengren, Noé Soulier, Thibault Lac, Alexander Vantournhout, Thomas Vantuycom, Bryana Fritz, Sara Tan, Michiel Vandevelde, George Khumalo (The 51st portrait)

Voor een voorsmaakje kan je het interview met Salva Sanchis hier downloaden.

Het boek is beschikbaar voor €34,50, exclusief verzendkosten. Bestellen kan via jens@parts.be.

Prix de la Critique 2017 voor vier afgestudeerden van PARTS

Foto's van onze Training Cycle studenten in een Boris Charmatz's workhop 

Foto's van P.A.R.T.S. @ work #9 & #10

Workshop Trisha Brown repertoire April - Mei 2017

Boekpublicatie P.A.R.T.S. 20 years - 50 portraits

Work/Travail/Arbeid at Tate Modern (photo Anne Van Aerschot)

 

Agenda 2016-2017

Klik op de datum voor meer details

5-8/7/2017
PARTS Studios
Student Perofrmances Summer 2017 

1,2/7/2017
Koninklijke Gaanderijen, Oostende
Dansand Festival: 40 danssolo's 

23,24/6/2017
Rosas Performance Space
PARTS@work #12 

27/5/2017
BRASS, Brussel
Kunstenfestivaldesarts - PARTS solo's 

5/5/2017
PARTS Studios
Kunstenfestivaldesarts - PARTS solo's

29/4/2017
Brussel-Centrum
Dag van de Dans - One to One 

26/3/ 2017
PARTS Studios
PARTS@WORK #11

19/3/ 2017
PARTS Studios
Open House

11/ 2/2017
PARTS Studios
PARTS@work #10

10/ 2/ 2017
PARTS Studios
PARTS@work #9

17/12/ 2016, 20.30
Project(ion) Room/SMOG Brussel
PARTS @ WORK 8

16/12/ 2016, 20.30
Project(ion) Room/SMOG Brussel
PARTS @ WORK 7

14/12/ 2016
Miry Concertzaal, Ghent
Showing Research

11/12/2016, 20h
PARTS Studios
PARTS @ WORK 5 

11/12/ 2016, 17h
PARTS Studios
PARTS @ WORK 5

10/12/ 2016, 20h
PARTS Studios
PARTS @ WORK 4

 25/11/2016
PARTS Studios
PARTS@works #3

23/10/2016
PARTS Studios
PARTS@WORK #2

24/09/2016
PARTS Studios
PARTS@WORK #1

test